Volg ons op:
facebook twitter pintrest instagram  Google+ 

Winkelwagen

0 Items




Homemade Chocolade
07-04-2016

Geschreven door Krista

Gezond eten

Wie mij kent weet dat ik vanwege Endometriose o.a. gluten-, lactose- en suikervrij eet (en geen rood vlees en soja). En dat is soms best lastig en 100% gezond eten lukt meestal niet. Want ga ik op visite, uit eten of naar een feestje dan is er niet altijd iets voorhanden wat ik wel mag eten. En wat dacht je van mijn quilty pleasures, een bak Ben & Jerry’s strawberry cheesecake of een rol smarties, die mag ik heel af en toe van mezelf eten. Omdat ik ongeveer 80% eet volgens het endometriosedieet, herstelt mijn lichaam gelukkig snel van het 20% ‘zondigen'.

Food to go

Vaak neem ik wat eigengemaakt lekkers mee als ik ergens naar toe ga. Ga ik uit eten dan neem ik wat crackers mee die ik kan nemen in plaats van het broodje vooraf. Ga ik op verjaardagsvisite dan neem ik vaak zelf een muffin, notenreep of iets van chocolade mee. Zo kan ik toch gezellig meedoen! Gelukkig zijn er al heel wat familie en vrienden die speciaal wat voor mij maken of halen als ik kom. 

Meal prepping

Op dinsdag is mijn kook- en bakdag. Ik snij dan de verschillende groenten en doe ze in bakjes, maak lekker een soepje, ik kook wat quinoa en eieren. Zo kan ik elke dag snel en makkelijk een gezonde lunch en diner voor mezelf klaarmaken. Ook bak ik hartige muffins voor het ontbijt, daar drink ik dan een smoothy van groente en fruit erbij en ik heb een goede start van de dag. Natuurlijk maak ik ook iets zoets. Zodat ik niet te vaak bezwijk als mijn gedachten afdwalen naar Ben & Jerry’s en smarties. Afgelopen dinsdag maakte ik o.a. appel/havermout muffins, energierepen en gezonde chocolade!





Recepten

Ik haal veel recepten van internet maar ik heb ook een aantal kookboeken waar ik graag uit kook. Zo ook de kookboeken van Amber Alberda. Haar boeken heb ik al jaren in huis en ik heb er al heel wat lekkers uit gemaakt. Haar laatste boek is Gezond Trakteren. Hier heb ik de gezonde chocoladeschijven uit gemaakt. Natuurlijk met mijn eigen twist eraan.

Zelf maken

Ingredienten:
- 60 gr cacaoboter
- 30 gr cacaopoeder
- 2 el ahornsiroop (ik gebruik altijd maar 1 eetlepel)

- voor de vulling gebruik ik gepofte quinoa, gehakte cashew- en pecannoten, geroosterde pompoenpitten en kokosrasp (van alles 1 eetlepel)

Smelt de cacaoboter au bain-marie, roer daarna de cacaopoeder en ahornsiroop erdoor en doe de vulling erbij. Je kan het op bakpapier uitgieten om repen te maken of zoals ik heb gedaan in mini muffinvrompjes doen om bonbons van te maken.

Geniet momentjes 

Ik eet dus volgens het endometriosedieet en om het vol te houden plan ik bewust wanneer ik iets lekkers mag eten. Ben & Jerry’s bijvoorbeeld, mag ik van mezelf 1x per maand. Op woensdagmiddag bak ik altijd gezonde chocoladekoekjes (recept blog ik nog een andere keer) waar ik er dan warm wel 3 van mag eten. Zoooooo lekker. En ’s avonds bij de thee neem ik altijd een stukje gezonde eigengemaakte chocolade (recept in dit blog). En in het weekend trakteer ik mezelf vaak op een bakje biologische corn chips naturel met geitenbrie (even onder de grill). Geniet momentjes om naar uit te kijken. Want van eten kan ik zo genieten.

Welk eten is jouw favoriet? 

Groetjes,

Krista


Reactie toevoegen

Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

blijf op de hoogte